Matematika pro dny 8.-12.6.
Zdravím Tě!
Tento týden se podíváme na Procenta (113). Myslím, že už máš tušení, jak fungují, protože se s nimi setkáváš např. když jsou někde slevy. Nejdůležitější informací je ta, že celek je 100% (tento znak pro procenta už taky znáš, viď?) Tomuto celku říkáme základ. Takže když to shrneme: části celku můžeme vyjadřovat zlomkem, desetinným číslem i v procentech – a všechno vyjadřuje totéž.
- tentokrát výklad přenechám zcela videím. První blok je Výpočet procentové části: https://www.youtube.com/watch?v=w08rAys1ryg Do školního sešitu napiš nadpis a během sledování videa si počítej příklady. Všimni si, jak užitečná je trojčlenka ;-). A vidíš, že tady je potřeba se zamyslet, co vlastně počítáš (co je základ, co je sleva, co je konečná cena atd.). A taky zde vidíš, proč je důležité se soustředit na to, co je základ. (Až začne část pro deváťáky, tak už to vypni, zatím by to bylo složité a nic dalšího už tam v tom videu není)
- Další varianta je Výpočet počtu procent: https://www.youtube.com/watch?v=ve2c8WxRuSs (opět část pro deváťáky přeskoč, ale v čase 10:11 si to zas zapni a pokračuj. Příklad k přijímačkám na konci už můžeš opět vypnout.) Vidíš, že v úlohách na procenta většinou existuje víc možností, jak to řešit. Můžeš si vybrat. Dokonce existuje i postup přes 1%, kdy si logicky odvodíš co a jak, taky možno použít, připravila jsem to ve shrnutí na konci tohoto týdenního úkolu. Trojčlenka je ale univerzální, funguje pro všechny verze příkladů, proto se používá poměrně často.
- Další blok je Výpočet základu : https://www.youtube.com/watch?v=Tbkonx6Iyjo Opět pracuj podobným způsobem, jako v předchozích blocích. Čím víc příkladů spočítáš, tím víc dojdeš k tomu, že trojčlenka je super. Stačí totiž správně zapsat zápis a pak už „jedeš“ pořád stejným naučeným způsobem 😉
- Co poslat do pátku? Tři dopočítané příklady, co jsou na konci v tomto shrnutí do pravidel (můžeš-li vytiskni nebo přepiš): M7_procenta
Pro tento týden vše.