Matematika pro dny 1.-5.6.
Zdravím Tě!
- Trojčlenka. Jak už jsem minule psala, trojčlenka je je způsob, jak ze 3 známých údajů dopočítat čtvrtý, který neznáš. Minule ses seznámil/a s přímou a nepřímou úměrností, už víš, čím se liší. Připomenu: v přímé úměrnosti jde o to, že když se zvětšuje jedná věc, zvětšuje se i druhá. Podobně pro zmenšování. A v nepřímé úměrnosti je to tak, že když se jedná věc zmenšuje, druhá se zvětšuje (nebo obráceně, tj. jedná zvětšuje a druhá zmenšuje). V trojčlence se tento rozdíl znázorni šipkami, buď budou stejným směrem, nebo opačným. Zápis do sešitu (doporučuji vytisknout oba listy na jeden – máš malý formát do pravidel) je zde: M7_trojclenka Chybí tam šipky, tak si je podle tohoto vzoru doplň: https://www.zstrebovska-ustino.cz/wp-content/uploads/2020/05/7_trojclenka.jpg a stejně jako už víš z minulého týdne, z tohoto zápisu se dá přepsat rovnost poměrů a pak dopočítat neznámou. Nebo použít FINTU, kterou jsem Ti tam napsala 😉
- Procvičme na příkladech. Využij k tomu tohoto odkazu: https://www.umimematiku.cz/odvozovani-prima-neprima-umera-2-uroven/340 Každý z těchto příkladů je „krok po kroku“, tj. postupně Tě vede rozhodováním, jak dál řešit tuto úlohu. Procvič logické myšlení na několika příkladech.
- Na další procvičování, tentokrát už celých výpočtů, využij tyto odkazy: https://www.umimematiku.cz/slovni-ulohy-prima-neprima-umera-2-uroven/1007 Pomocné výpočty si zapisuj do školního sešitu pod nadpis Přímá a nepřímá úměrnost. Spočítej takových příkladů alespoň 6.
- Co poslat do pátku? Spočítané tyto dva příklady:
a) Marek zaplatil ve školní jídelně v prosinci za 18 obědů 450 Kč. Kolik zaplatí v lednu za 21 obědů při stejné ceně za jeden oběd?
b) 12 dělníků postaví zeď za 8 dní. Za kolik dní by postavili stejnou zeď 4 dělníci?
Pro tento týden vše.