Fyzika pro dny 8.-12.6.
Zdravím Tě!
Stejně jako na začátku školního roku, kde s výkonem souvisela i energie, bude tato souvislost i zde. Dnešní téma je proto Elektrická energie (115). V učebnici najdeš vysvětlení vzorce E = U . I . t, který je z dnešní hodiny potřeba si zapamatovat. Taky zde autoři popisují, odkud se bere „kilowatthodina„, která se objevuje na vyúčtování spotřeby „elektřiny“. Do sešitu pod nadpis přepiš modré shrnutí ze str. 117 a pod to vypočítej příklad ze str. 117/1.
Obvykle v této hodině počítáme, „Kolik stojí horká voda?“ Tento pokus si ale necháme na příští školní rok.
Dnes ještě pokročíme v tématu Jak pracují elektrické spotřebiče (118), opět projdi téma v učebnici a napiš do sešitu výpisky (můžeš použít i modré shrnutí). Jsou to celkem známé informace, protože s elektrospotřebiči se setkáváš denně a ani Ti to nepřijde zvláštní. Až v momentě, kdy „vypnou proud“ najednou zjistíš, co všechno přestalo fungovat.
Trochu víc pozornosti si zaslouží mikrovlnná trouba – doporučuji tento díl Badatelny (jen shlédnout – nezkoušet! Protože po takových pokusech je tato mikrovlnka už nepoužitelná na ohřev jídla a to by Tě rodiče nepochválili!): https://www.youtube.com/watch?v=nwNUV4RXAcA.
Co poslat do pátku?
- vypočítaný příklad
- odpověď na otázku – Jak elektrárny vyrovnávají různou poptávku na elektrickou energii během dne? (Nápověda – hledej např. v učebnici nebo se informuj o tom, co to byl „noční proud“ a proč už to funguje jinak.)
Pro tento týden vše.