Matematika pro dny 20.-24.4.
Zdravím Tě!
- Na rozcvičku zopakuj tentokrát desetinná čísla – sčítání, odčítání, násobení a dělení. Opět využijeme online cvičení: https://www.onlinecviceni.cz/exc/pub_list_exc.php?id=2211&action=show#selid tentokrát 9, 10, 13 a 14. Procvič podle potřeby.
- Nyní zkontrolujeme dobrovolnou úlohu z minulého týdne: 65/3. Myšlenka, která vede k cíli, je tato: Trojúhelník DCE má stejnou výšku, jako kosodélník ABCD. Jeho strana CD má stejnou velikost, jako AB. To znamená, že můžu vypočítat jeho obsah podle vzorce, který znáš – strana krát výška děleno dvěma. Po dosazení je to 6 * 2,5 : 2 = 7,5 cm2. No a toto je stejné, jako obsah toho zeleného trojúhelníku, protože v textu je řečeno, že ECFD je také kosodélník. Úhlopříčka DC ho rozdělí na dva shodné trojúhelníky, proto jejich obsahy jsou stejné.
- Pokročíme dál a podíváme se na lichoběžníky. Podívej se na zápis do sešitu, který jsem již zveřejňovala. Pro jistotu dávám sem znovu: M7_vzorce_obsah Dnes nás zajímá pravá strana tohoto mého textu. V učebnici najdeš informace na str. 63-64. Je tam odvozeno, jak se dá určit obsah lichoběžníku. Tento vzorec je dá se říct to nejsložitější, co Tě v 7. třídě může co se týče vzorečků potkat. Ale neboj, když se na něj podíváš tak, že je to podobné, jako obsah trojúhelníků, jen místo strany vezmeš součet základen, tak je to pak už vlastně stejné. Ukažme si spolu vzorový příklad 64/1c M7_lichobeznik_pr.jpg Vidíš? Když znáš správný vzoreček, dosaď do něj a pak už jen počítáš. Zlomky se dá občas zkrátit, a když ne, tak výsledek necháš ve tvaru zlomku. Nebo vydělíš a máš desetinné číslo. Je jedno, jestli výsledek je jako zlomek nebo desetinné číslo, to je oboje správně. Tak. Teď do školního sešitu napiš nadpis Lichoběžník – příklady. Pod něj podobným způsobem vypočítej zbývající příklady z 64/1 a) a b) – jsou jednodušší, protože máš všechny jednotky stejné a nemusíš je tudíž převádět. Ty mi pošli do pátku na mail.
- Co tedy poslat do pátku? Foto těch dvou vypočítaných příkladů.
Pro tento týden vše.