Fyzika pro dny 14.-17.4.
Zdravím Tě!
I fyziku budeš dostávat jednou týdně a je jen na Tobě, jak si rozplánuješ týdenní rozvrh různých předmětů.
Tento týden měla být fyzika pouze v pátek. Začneme téma Zapojování rezistorů (104). Toto téma je obsáhlé, proto přestože autoři učebnice řeší obě možnosti v rámci jednoho tématu, myslím, že je rozumné toto téma rozdělit. Dnes se podíváme pouze na možnosti zapojení, příští týden vyřešíme otázku výsledného odporu a zápis vzorců do sešitu.
Pokus, který je uveden na začátku tématu v učebnici, můžeme zařadit do kategorie „myšlenkové pokusy“. Myslím si totiž, že si dokážeš představit, že jestli je tam brčko jen jedno, nezáleží na tom, jak je dlouhé, protože voda bude vytékat stejně rychle i krátkým i dlouhým brčkem. Další část tohoto pokusu, tj. udělat další dva otvory za účelem pozorování, jak se tentokrát změní rychlost vytékání, je nejspíš jasná taky (neboli máš-li jeden pytlík brambůrek, tak čím víc jedlíků, tím rychleji zmizí). Pointa pokusu je taková, že průchod el. proudu budeme přirovnávat právě k průtoku vody.
Dnes se zaměříme na to, jak se dají rezistory zapojovat. V učebnici máš info, že mohou být zapojeny sériově, paralelně a když jich je tři a více, tak i kombinovaně. No a to se dostávám k dnešnímu úkolu:
Vymysli pět různých možností, jak zapojit 5 stejných rezistorů. Můžeš se inspirovat těmito mými obrázky, ale vymysli něco jiného: F8_rezistory Zatím jsem přišla na 21 různých možností (ty, které se liší pouze „pořadím“, jsou pod jedním pořadovým číslem – viz můj třetí příklad). Jsem zvědavá, jestli mám všechny, třeba vymyslíš nějaký, co zatím nemám „ve sbírce“. Vsuvka – řešíme pouze zapojení rezistorů, tj. nepotřebujeme další částí obvodu, jako je zdroj, vypínač, ampérmetr, voltmetr, …
Příště se zaměříme na to, jak se spočítá výsledný odpor takto zapojených rezistorů.
Co tedy do pátku poslat: Foto nebo scan sešitu, kde bude nadpis (viz modře na začátku hodiny) a pod ním 5 různých možnosti zapojení (jiných, než jsem Ti ukázala).
Pro tento týden vše.