pondělí 30.3.
11
Zdravím Tě!
Díky za zaslání fotek Tvého sešitu a pravidel (jestli jsi nestihl, pošli dodatečně).
Dnes se zaměříme na popis konstrukce.
V páteční prezentaci byl ukázkový příklad, který jsi měl/a sestrojit do pravidel. Teď tam dle té prezentace dopiš popis konstrukce (někteří už máte). Všimni si, že první část je stejná, jako jsme se učili u trojúhelníku v prvním pololetí. Akorát se nekončí bodem „trojúhelník ABC“, protože to vlastně není potřeba celé spojit. Pouze potřebujeme bod C, abychom mohli dokončit rovnoběžník. A zde je víc možností, jak to udělat. V prezentaci se využilo toho, že protější strany jsou rovnoběžné a autorka tam napsala: r, r ∥ a, C ∈ r. To znamená nakresli přímku r, která je rovnoběžná se stranou a tak, že prochází bodem C. Neboli že bod C leží na r. Podobně v dalším řádku, jenže tentokrát se jedná o přímku s, která je rovnoběžná s b a prochází bodem A. Další bod je zapsán průsečík těchto přímek, jmenuje se D. Nakonec napíšeme, že sestrojíme rovnoběžník ABCD.
To znamená, že dnes rozšiřujeme to, co jsme se naučili v prvním pololetí. Vždy, když budeme sestrojovat rovnoběžník, nejdřív začneme úsečkou, pak další bod, jako kdyby to byl trojúhelník a pak poslední bod.
Teď popíšu možnosti pro ten poslední vrchol: v této kapitole budeme řešit hlavně rovnoběžníky (tj. čtverec, obdélník, kosočtverec a kosodélník). Když se Ti povede najít trojúhelník, tak ten další bod najdeš jako
- buď na rovnoběžných přímkách
- nebo na rovnoběžné přímce a pak kružnici z bodu C
- nebo na dvou kružnicích – z bodu C a z bodu A
Zde jsou všechny tyto varianty a popis konstrukce. Máš-li možnost, vytiskni a vlep do pravidel.
Tak. A minulý pátek jsi dostal za úkol náčrtky ke čtyřem úlohám z učebnice. Zde zkontroluj, zda jsi načrtl/a správně:
Jestli ano, gratuluji! Pokus se tyto úlohy zkonstruovat a případně i zapsat popis konstrukce. Zítra zkontrolujeme celek.
Dnes vše.