úterý 24.3.
8
Zdravím Tě!
Jak Ti to šlo? Doufám, že dobře! Řešení najdeš v učebnici G na str. 54. Jestli máš všechno dobře, gratuluji! Jestli něco ne, zamysli se nad tím.
Dnes máme za úkol prozkoumat ty výšky, jak jsem slíbila. Najdi 4 vystřižené obrázky čtverce, kosočtverce, obdélníku a kosodélníku, se kterými jsi pracoval/a minulý čtvrtek.
Do pravidel napiš: Výšky v rovnoběžníku
Prozkoumáme nejdřív čtverec a obdélník. Tam není asi žádný problém, výška k jedné ze stran je současně ta druhá strana. Ověř to tak, že opřeš vystřižený obrázek o desku stolu jednou stranou a podíváš se, jak je vysoký. Pak obrázek otoč a zjistíš, že i druhá výška je rovná vedlejší straně. Dá se říct, že výška je vzdálenost protějších stran změřená na kolmici k těmto stranám.
Teď zajímavější situace: prozkoumej totéž s kosočtvercem a kosodélníkem. Zjistíš, že výška není rovna vedlejší straně, je kratší. A na dotaz, jak je tento útvar vysoký, opět můžeme říct, že výška je vzdálenost protějších stran změřená na kolmici k těmto stranám. Proto se výška určí tak, že se z libovolného strany bodu vztyčí kolmice a změří se vzdálenost. Většinou se spojí s jedním z protějších vrcholů, když to jde. A když to nejde, tak kdekoliv jinde.
Může se stát, že je kosočtverec nebo kosodélník takový, že ta výška bude ležet i „mimo“. To nevadí. Na konci hodiny najdeš fotku, kde jsem i tuto možnost nakreslila. Teď si ale jako shrnutí minulé látky pusť prezentaci, kterou vytvořili na ZŠ v Chrudimi:
http://www.zspeska.cz/e_download.php?file=data/editor/120cs_16.pdf&original=VY_32_INOVACE_31o.pdf
Dnešní hodina je v posledních 4 listech. A možná sis tam všiml/a i informace o středu kružnice opsané a vepsané, což je uvedeno jako zajímavost.
Teď do pravidel nakresli to, co ses dnes naučil/a. Přikládám fotku:
Dnes vše.