úterý 17.3.
4
Zdravím Tě!
Po včerejší opravě čtvrtletní práce dnes pokračujeme v tématu čtyřúhelníky.
Do pravidel napiš dnešní datum a : Rozdělení čtyřúhelníků (48)
Pod to překresli z učebnice obrázek, který je dole na str. 48: a) rovnoběžníky, pod to ty 4 obrázky spojené dohromady spolu s textem čtverec, obdélník, kosočtverec, kosodélník.
Na novém řádku budou b) lichoběžníky a tři obrázky, pod nimi rovnoramenný l., pravoúhlý l., obecný l. (tento název v učebnici chybí, ale napiš si ho tam).
Na novém řádku budou c) různoběžníky a tři obrázky. Všimni si, že tentokrát spodní a vrchní přímka nejsou rovnoběžné (před tím byly) – to je právě důležité kritérium, podle kterého se to pozná.
Teď porovnej svůj pravidlový sešit a učebnici. Mělo by to vypadat podobně, jako kdyby to někdo zkopíroval, vystřihl a nalepil.
V tomto místě sedmákům ukazuji i Deltoid – napiš si ho jako možnost d), tj.
na novém řádku bude d) deltoid – čtyřúhelník, jehož úhlopříčky jsou kolmé a jen jedna je půlená druhou.
Zní to složitě? Zkus to namalovat. Jednu úsečku 6cm vodorovně, 2cm od konce na to dej kolmici nahoru i dolů. Na ni odměř 1,5cm. A teď spoj všechny vrcholy. Dostal jsi plánek draka, který se pouští na podzim? Správně. Jiný způsob, jak si deltoid vyrobit je takový: Vezmi si 2 stejně dlouhé špejle a 2 párátka (případně tužky, propisky, cokoliv, důležité je, aby byly dvě dvojice stejně dlouhé). Teď si z nich vymodeluj obdélník. A nakonec vezmi libovolné dvě sousední strany a prohoď je, tj. dvě kratší úsečky budou mít společný vrchol, dvě delší taky tak. Opět máš deltoid. Zkontroluj tu vlastnost s jeho úhlopříčkami.
Ještě zajímavost – existují další dva případy, o kterých se jenom zmíním, ale probírat je nebudeme.
1) nekonvexní čtyřúhelník – ten můžeš namodelovat např. z těch špejlí tak, že uděláš deltoid, pak ty dvě kratší necháš, jak jsou, a ty dvě delší „překlopíš“ – jako kdyby ta kratší úhlopříčka byla osa souměrnosti. Připomíná to tlustou nepovedenou šipku
2) dva trojúhelníky jedním vrcholem spojené – vypadá to jako přesýpací hodiny. Tj. namodeluj obdélník, kratší úsečky nech jak jsou a ty delší dej jako úhlopříčky – toto ale nepatří mezi čtyřúhelníky.
Dnes vše.
PS. napadlo mě, že v mých „hodinách“ teď krásně procvičuješ i čtení s porozuměním. Výhoda je, že si to můžeš přečíst víckrát. Možná Ti pomůže i čtení nahlas, zapojíš i sluch, buď kreativní 🙂