Shoda podmětu s přísudkem – do 15. 6.
Milé děti, naučily jste se vyhledávat podmět a přísudek, což je důležité pro další učivo, kterým je shoda podmětu s přísudkem, nebo také psaní i/y ve slovesech času minulého. Psaní koncovky sloves v přísudku se řídí rodem a životností slova v podmětu. Přísudek (sloveso) se s ním shoduje v osobě, čísle a rodě. Příklad: Lovci vyšli do polí. ( lovci – rod mužský životný = sloveso vyšli napíšeme s měkkým – i jako muži vyšli). Vlaky jely včas. ( vlaky = rod mužský neživotný, proto ve slovese napíšeme -y jako hrady jely).
Opište si do sešitu tabulku z učebnice na str. 162. + pozor na pravopis u slov děti, oči = jsou v množném čísle rodu ženského, proto píšeme ve slovese -y: Děti ještě spaly. Oči se nám mhouřily únavou.
Pro lepší pochopení se můžete podívat na následující videa s vysvětlením:
https://www.youtube.com/watch?v=V3jLqt1SkHE
https://www.youtube.com/watch?v=f_8Ehf0dfY0
https://www.youtube.com/watch?v=8EC-pFIaEWY
A nyní si vyzkoušíme pár cvičení :
PS: str. 69/1a, 2, 3, 4 – kontrolu si proveďte samy podle výsledků na konci PS
Do čmáráku k odevzdání: učebnice str. 162/1 ( stačí vypsat pouze sloveso- přísudek s podmětem).
163/5a
163/4 – !!!!!! POZOR!!!!! u nevyjádřeného podmětu se řídíme tímto pravidlem!!!! Když známe nevyjádřený podmět z předchozí věty, řídíme se tímto podmětem při psaní i/y v přísudku : příklad: Cesty byly zaváté sněhem. Působily starosti řidičům. = Působily napíšeme -y, protože podmětem je slovo cesty v předchozí větě a cesty jsou rodu ženského.
Čmárák + čtenářský deník odevzdat 15. 6. ráno do sousedské knihovny.
Mějte se hezky a pěkný slunečný víkend.