Český jazyk (9.6. -16.6)
Dobrý den žáci,
v tomto týdnu budeme procvičovat shodu přísudku s podmětem – rod mužský (životný i neživotný) a podmět nevyjádřený.
-
Zopakujeme si pomoci videa
https://www.youtube.com/watch?v=JjsXd1Qyvao
https://www.youtube.com/watch?v=V3jLqt1SkHE
-
ROD MUŽSKÝ ŽIVOTNÝ
Jestliže je podmět v množném čísle rodu mužského životného, píšeme vždy I.
Psi štěkali.
Lyžaři sjížděli kopec.
Chlapci pískali na píšťalku.
Na svahu stáli tři sněhuláci.
POZOR
Ne vždy musí životná jména zastupovat živé osoby. Mezi životná se počítají např. také nebožtíci, sněhuláci apod.
-
ROD MUŽSKÝ NEŽIVOTNÝ
Jestliže je podmět v množném čísle rodu mužského neživotného, píšeme vždy Y.
Talíře spadly na zem a rozbily se.
Vrtulníky přistály na střeše nemocnice.
Topoly se ohýbaly pod náporem větru.
Všechny vlaky měly ten den zpoždění.
-
NEVYJÁDŘENÝ PODMĚT
Nevyjádřený podmět je ten, u kterého nemůžeme určit, jakého rodu a osoby je. V tomto případě se u sloves množného čísla v minulém čase píše I.
Jeli jsme se podívat na zámek Kačina.
Co kdybychom zašli do kina?
Nechovali se k sobě příliš hezky.
Všichni chtěli vědět, co se stalo.
POZOR
Ne v každé větě, ve které není vyjádřen podmět, můžeme napsat hned automaticky I. Často totiž není ve větě podmět vyjádřen z toho důvodu, že věta navazuje na předešlou, která podmět obsahuje.
Dívky se sešly před kinem. Šly pak na procházku do parku a na zmrzlinu.
Kůzlata hopsala na trávě. Chvílemi oškubávala větvičky nízkých stromů.
A ještě jeden užitečný tip na konec. Při shodě podmětu s přísudkem se lze v mnohých případech řídit podle koncovky u podmětu. Např. Maminky vařily oběd nebo Chlapci běželi na autobus.
-
Přehledná tabulka
-
Procvičování
http://dum.zsamskrovi.cz/cj-test-vy_32_inovace_127
http://dum.zsamskrovi.cz/cj-test-vy_32_inovace_129
Nevyjádřený podmět
http://dum.zsamskrovi.cz/cj-test-vy_32_inovace_134
Souhrn
http://rysava.websnadno.cz/ceskyjazyk_5.r
Procvičování v PS
PS str. 67
Po vypracování si práci zkontrolujte a barevně opravte podle PS str.6 (zezadu PS)
Vaše třídní učitelka