Český jazyk (2.6. -9.6.)
Shoda přísudku s podmětem
Dobrý den žáci,
jak jsem Vám slíbila, v tomto týdnu se podíváme na novou látku. Pokud jste doma pilně procvičlovali „podmět a přísudek“ a správně ve větě vyhledali základní skladební dvojici (tak jako my ve škole), nebude to problém 🙂
-
Pro začátek se podíváme na videa
https://www.youtube.com/watch?v=JjsXd1Qyvao
https://www.youtube.com/watch?v=V3jLqt1SkHE
-
Do školního sešitu si zapíšeme
Procvičování
Podmět rodu středního
-
Zvolíme si jako první podmět rodu středního. Je nejsnazší 🙂
Kuřata zobala zrní. Přísudek – ZOBALA
Podmět – KUŘATA (Kdo, co zobala?)
Podmět je rodu středního – TA – KUŘATA
Pokud je podmět v množném čísle rodu středního, má sloveso v přísudku koncovku –a
http://dum.zsamskrovi.cz/cj-test-vy_32_inovace_119
-
Podmět rodu ženského
Dívky zpívaly písně. (Přísudek – zpívaly)
Podmět – Dívky (Kdo, co zpívaly?)
Pokud je podmět v množném čísle rodu ženského, má sloveso v přísudku –y
Pozor!!! dítě, oko, ucho – jsou v jednotném čísle rodu středního, v množném čísle jsou však rodu ženského. (-y)
http://dum.zsamskrovi.cz/cj-test-vy_32_inovace_121
- Další procvičování – Učebnice str. 118 – 120
V příštím týdnu se pustíme do shody přísudku s podmětem rodu mužského, kde budeme rozlišovat i životnost 🙂
Vaše třídní učitelka