Matematika pro dny 25.-29.5.
Zdravím Tě!
- Geometrie. Minulý týden sis zopakoval/a konstrukční úlohy ze 7. třídy, dnes to trochu rozšíříme na konstrukční úlohy s využitím množin bodů dané vlastnosti. To, co bude navíc, je hlavně myšlenka, co to vlastně znamená. Videonávod jak to myslím, je zde: https://www.youtube.com/watch?v=pI5cajVuVnw. Jak vidíš, p. učitelka tam nejdřív konstruuje trojúhelník podle dobře známého postupu. Takové první seznámení s tím postupem bylo už před pár lety, kdy jsi do ruky dostal/a kružítko, vloni jsme to rozšířili o popis konstrukce a teď to rozšiřujeme o myšlenku, že každá ta pomocná kružnice je množinou bodů o stejné vlastnosti, tj. vzdálenosti od vrcholu. A to je celá věda. V dalších příkladech ve videu je osa úsečky a dvojice rovnoběžek – podobně jako to bylo v domácím úkolu ;-). Poslední větu autorky si rozebereme v dalším bloku. Předtím ale ještě jedno video o těch základních konstrukcích: https://www.youtube.com/watch?v=oDNLlooILIc. Proč to píšu? Chci Ti ukázat, že díky online vzdělávání se objevilo velké množství výukových videí určených pro žáky, stačí do vyhledávače zadat téma, které chceš dovysvětlit. Využij to!
- Jak tedy definovat Thaletovu kružnici? Vzpomínáš? Souvisí s pravoúhlým trojúhelníkem. Ano, všechny vrcholy pravoúhlých trojúhelníků, které mají stejnou přeponu, leží na kružnici. Toho se dá využít tam, kde potřebuješ najít bod, z kterého vidíš úsečku pod pravým úhlem. Zalistuj v pravidlech a připomeň si tečnu ke kružnici jdoucí bodem, který leží vně té kružnice. Další využití bude např. když využíváš výšku – je kolmá na základnu. Koukni do učebnice na str. 68/Úkol 2 – je vyřešený.
- Vrať se v učebnici na str. 66. Do školního sešitu napiš nadpis, který je v rámečku, tj. Konstrukční úlohy řešené pomocí množin bodů dané vlastnosti, a pod to postupně sestroj
a) str. 67/řešený příklad 1 – v něm využíváš MBDV – těch, kt. mají od úsečky vzdálenost rovnou výšce trojúhelníku (vidíš, proto bylo důležité si pustit videa, tam ty rovnoběžky byly) – jsou 2 řešení v 1 polorovině a přitom tyto trojúhelníky nejsou shodné. Ale oba splňují podmínky.
b) str. 69/řešený příklad 3 – zde opět výška, ale k ní navíc poloměr kružnice opsané. Vzpomeň si, co je to za kružnici 😉
c) str. 69/řešený příklad 4 – tento je poměrně častý. Taková nápověda pro řešení – když znáš výšku, budeš rýsovat rovnoběžku, když znáš těžnici, budeš rýsovat kružnici. Zkus si to zapamatovat: výška = rovnoběžka, těžnice = kružnice, případně si to zapiš do pravidel
4. Co poslat do pátku? Foto nebo scan 3 konstrukčních úloh ze školního sešitu.
Pro tento týden vše.