Nevyjádřený podmět
Dobrý den, dnes budeme pokračovat ve vyhledávání podmětu, ale zaměříme se i na věty s nevyjádřeným podmětem – ten opravdu ve větě nenajdeme a musíme si ho domyslet. Máme dvě možnosti:
- Pokud jde o souvislý text, zkusíme podmět najít v předchozích větách. Pak se jím řídí i pravopis slovesa. Příklad:
Chlapci trénovali. Běhali kolem stadionu. – Kdo? co? běhali – chlapci – podmět z první věty – u slovesa běhali měkké i
Dívky trénovaly. Běhaly kolem stadionu. – tentokrát je podmětem slovo dívky – proto u slovesa běhaly musí být tvrdé y
- Pokud v textu podmět nenajdu, doplním osobní zájmeno (já, ty, on, ona, ono, my, vy, oni, ony, ona) podle tvaru slovesa. Pokud je podmětem „my, vy, oni“, píšu v koncovce slovesa času minulého měkké i. Příklad:
Odpoledne půjdu na hřiště. – Kdo? co? půjdu – já; Šli trénovat. – Kdo? co? – oni
Vyzkoušej na následujících cvičeních, pak porovnej s kontrolou:
Cvičení 3/96 – z vět vypiš podměty – pokud je vyjádřený, slovo opiš, pokud je nevyjádřený, řiď se pravidly 1. a 2., které jsem napsala výše. Pozor, pokud se bude jednat o souvětí, musíš najít podmět v každé větě souvětí. Př. Děti zpívaly a u toho někteří tancovali. V první větě je podmět děti, ve druhé větě je podmět někteří.
Cvičení 5/97 – pracujte stejně jako ve cvičení 3
KONTROLA 6. ČJ 96, 97
Na shledanou ve středu.