Básničky a písničky
Krásný jarní den! Jsem moc ráda, že rozumíte učivu o souvětí a bezpečně poznáte hlavní a vedlejší větu – je to poznat v posledním úkolu, který mi průběžně posíláte. Výborně! Nezapomeňte tuto dovednost, příští týden se k ní vrátíme. Dnes jsem pro vás nachystala ochutnávku poezie. S ní se setkáváte od dětství – říkanky, písničky, básničky. Nejdříve trochu teorie, kterou si zapíšete do literárních sešitů:
POEZIE = básně, říkanky, texty písní – mají pravidelný rytmus
VERŠ = jeden řádek v básni
verše se spojují do SLOK
RÝM – některé verše mají na konci podobné hlásky – rýmují se
DRUHY RÝMU:
- sdružený – podobné jsou dva sousední verše
- střídavý – podobný je 1. a 3. verš a 2. a 4. – střídají se
- obkročný – podobný je 1. a 4. verš a 2. a 3. verš
- přerývaný – rýmuje se pouze 2. a 4. verš, 1. a 3. ne nerýmuje
BÁSNICKÉ PROSTŘEDKY:
- personifikace = oživení neživého – slunce se usmívá, větve mávají
- přirovnání = pomocí slova “jako” – bílý jako sníh
- kontrast = protiklad – drsnou rukou nás měkce hladila
- metafora = pojmenování na základě podobnosti – po obloze plují beránci – mraky
- epiteton = básnický přívlastek – zajímavé přídavné jméno – čarokrásný den
- zvukomalba = skupina hlásek, které mají napodobit zvuk – hřmot řinčení řetězů
Otevři si Čítanku na straně 111 a přečti si Písničku na konec od Jaroslava Seiferta – do sešitu vypracuj odpovědi a překontroluj:
- počet slok
- počet veršů ve sloce
- druh rýmu
- příklad personifikace
- metafora + vysvětlení, co znamená
- symboly zimy – slova a slovní spojení
- symboly jara – slova a slovní spojení
- vysvětlení názvu
KONTROLA 7. tř. Čítanka str.111
Na shledanou v pátek.