Matematika pro dny 20.-24.4.
Zdravím Tě!
1. Na rozcvičku dnes procvič racionální čísla, tj. zlomky i “do mínusu” + desetinná čísla. Cvičení najdeš zde: https://www.onlinecviceni.cz/exc/pub_list_exc.php?id=2211&action=show#selid Hned si nech zkontrolovat, jestli to máš dobře (je tam na to tlačítko) a přečti si vysvětlení, pokud to dobře nemáš. Množství “pokusů” nechám na Tobě, samozřejmě by to chtělo, abys trénoval/a tak dlouho, dokud to nebudeš umět “na jedničku”, tj. úspěšnost víc než 91%, ale jsem realista. Pro představu: dvojkaři jsou Ti, co dosáhnou 71%, trojkaři 41% a čtyřkaři 21 % Nápad, co kdybyses nespokojil/a s tím, že Ti “trojka stačí” a potrénoval/a víc?
2. V tomto bloku zopakujeme slovní úlohy na dělení celku, se kterými ses seznámil/a před Velikonoci. V pracovním listu, na který jsem pověsila na stránky odkaz, bylo i řešení. Teď Ti chci ukázat jednu úlohu z přijímacích zkoušek: M8_deleni_celku_pzk
Prostuduj ji a všimni si, že postup je stejný, jako u předchozích úloh. Jen je potřeba se víc zamyslet. Třeba – co znamená „jaká část přivezených brambor?“ nebo „zbývajících brambor?“, nebo jak napsat zápis, když tentokrát nevíš celek? Pozorně si to přečti. Dobrá zpráva pro ty, komu to moc nejde – příští školní rok se k takovým úlohám vrátíme!
3. Pokročme v tématu – úlohy o pohybu. Minulý týden jsi měl za úkol seznámit se s úlohami, ve kterých se vozidla nebo chodci pohybují opačným směrem. Šlo tedy o to, že vyrážejí z různých míst a pohybují se proti sobě. V prezentaci a učebnici byl postup zapsaný tak, že se sestavila rovnice, ve které na jedné straně je součet jednotlivých drah a na druhé celková dráha. A všechny příklady tohoto typu mají tuto rovnici společnou, tedy s1 + s2 = s. Když dosadíš do této rovnice, dopočítáš čas. A o to tady jde. Když totiž máš čas, můžeš podle rychlosti dopočítat, jak daleko každý z nich dorazil. A je to. A když máš zadané, že vyjeli dejme tomu v 8h ráno a vyjde Ti čas 2 hodiny, tak se setkají prostě v 10h.
Slíbila jsem i logický postup, zde je. Myšlenka, která tam funguje, je tato: máme např. dvě auta. Jedno jede rychlostí 50km/h, druhé 80km/h. Když jedou proti sobě, je to vlastně „stejné“, jako kdyby jedno z nich stálo a druhé jelo rychlostí 130km/h. Takže se k sobě „přibližují“ rychlostí, která je daná jejich součtem (sečetli jsme 50 + 80). Tím pádem stačí dopočítat podle vzorce t = s:v, jaký je ten výsledný čas. A jsme v cíli. Pak stejně jako v tom postupu podle rovnice dopočítáš jednotlivé úseky.
Zápis do sešitu je zde: M8_pohyb_proti_sobe
4) Co poslat do pátku? Libovolným z uvedených způsobů vypočítej příklad do školního sešitu (a pošli foto): Ze dvou měst vzdálených 60km vyjely v poledne současně proti sobě dva cyklisté. Průměrná rychlost prvního byla 18 km/h, druhého 22 km/h. V kolik hodin a kde se setkají?
Pro tento týden vše.