Jazykové prostředky ve vypravování
Dobrý den, dnes ještě budeme pokračovat ve slohu a podíváme se na jazykové prostředky, které bychom měli ve vypravování používat, protože pak bude zajímavější, posluchači nás budou s chutí poslouchat.
Otevřete si učebnici Český jazyk na straně 114 a přečtěte si modře podbarvenou tabulku. Zjistili jste, že bychom se měli vyjadřovat spisovně, ale v přímé řeči můžete použít i hovorovou, nespisovnou češtinu, protože pak bude text působit přirozeněji, opravdověji, protože takhle mluvíme. Ale pozor! – pouze v přímé řeči postav.
Pokud píšeme jakýkoli text, měli bychom si hlídat, aby se v něm po sobě neopakovala stejná slova nebo slova příbuzná = se stejným kořenem. Nepůsobí to pěkně. Máme několik možností, jak větu napsat lépe:
- Slovo nahradíme synonymem = slovem podobného významu. Př. Koupili si nového psa. Pes byl roztomilý. – Koupili si nového psa. Štěňátko bylo roztomilé.
- Slovo vypustíme, protože spojíme věty do souvětí. Př. Koupili si nového psa. Pes byl roztomilý. Koupili si nového psa, byl roztomilý.
- Slovo nahradíme zájmenem. Př. Koupili si nového psa. Pes byl roztomilý. Koupili si nového psa, který byl roztomilý.
Ve vypravování jsou důležitá dějová slovesa. Bez nich by bylo naše vyprávění jednotvárné, nudné, nezajímavé. Máme výhodu, že čeština je bohatý jazyk a máme z čeho vybírat.
Vyzkoušejte si tuto dovednost v učebnici na str. 114 – cvičení 11 – budeš nahrazovat sloveso mít a být jinými dějovými slovesy – pokaždé zkus vymyslet jiné, originální.Věty můžeš měnit, ale obsah musí zůstat stejný. Pokud se ti zdá text neúplný, je to tak, chybí mu prostřední část, ale to pro naši práci není podstatné.
Až budete mít hotovo, práci si porovnejte s níže uvedenou kontrolou.
Užívejte si krásného sluníčkového počasí, velikonočních svátků a v úterý na shledanou.
Kontrola 7. tř. cvič. 11, str.114