úterý 31.3.
12
Zdravím Tě!
Jak šlo páteční procvičování rovnic? Doufám, že dobře.
Dnes nějaké propočítáme a prozradím Ti, že existují zvláštní případy jejich řešení. Může se totiž stát – a to je novinka v 8. třídě – že ačkoli neuděláš chybu, rovnice nemá řešení. A nebo má nekonečně mnoho řešení. Jak je to možné? Je to proto, že je sestavena tak, že
- buď prostě nemůže vyjít, jako např. 0 . x = 7 (v tom případě škrtneme ≠ a napíšeme, že rovnice nemá řešení. Jakékoliv číslo vynásobené nulou je nula, sedmička na pravé straně prostě nevyjde nikdy)
- nebo tam je 0 . x = 0 (tam můžeš dosadit jakékoliv číslo místo x a vyjde Ti to vždy, proto napíšeme, že rovnice má ∞ mnoho řešení).
Tak se toho nelekni, až se k takovémuto stavu propočítáš. Někdy to totiž není na první pohled vidět a vyjde to až tehdy, když rovnici několikrát upravíš. Takovéto rovnice zařadím ale až poté, co propočítáme víc příkladů.
Takže se můžeš vrhnout na úpravy rovnic. To jsou postupy, které už znáš z dřívějška, jen se o tom takto neříkalo. Shrnutí je v modré tabulce na str. 90. Zatím ji přepisovat nemusíš, připravím na příště souhrn k tisku. Jen si ji prostuduj a projeď řešené příklady na str. 91 (ten Příklad 2, jak v něm jsou zlomky, je dost těžký, můžeš ho pro tuto chvíli přeskočit) a na str. 92. To, co tam je napsané modře za svislou čarou, jsou pokyny, co se s rovnici děje. Jak je vidět, tyto operace se provedou po obou stranách rovnice. Až budeš mít propočítano víc rovnic, nebudeš to tam nejspíš ani psát, protože to bude „jasné“.
Teď otevři školní sešit, napiš téma Rovnice – příklady a vyřeš rovnice
- 26 + 2x = 88
- 4y – 5 = 3 . (3-y)
- 5z – 2 = 2z + 3
Ano, jsou to ty z učebnice, tak se tam po jejich vyřešení podívej, zda je máš dobře.
Nezapomeň na zkoušku, ta se spočítá tak, že dosadíš zvlášť do levé a zvlášť do pravé strany rovnice. Musí Ti vyjít stejné číslo – pak víš, že to máš dobře.
Dnes vše