čtvrtek 26.3.
10
Zdravím Tě!
Dnes (bez ohledu na to, jaké je aktuální datum, kdy toto čteš) proběhne kontrola, zda pravidelně pracuješ. Na konci hodiny vyfoť své zápisky v pravidlech a ve školním sešitě a pošli mi na mail. Žádný další domácí úkol k samostatnému vypracování tentokrát nebude, pouze kontrola, zda si zapisuješ.
Dnešní hodina:
Nejdřív kontrola včerejších výpočtů:
- oba dva příklady platí. Ale u toho druhého je potřeba vědět proč platí. Na první pohled totiž je zapsáno něco, co pravda není, nemůžeme si jen tak pro nic za nic vtáhnout číslo 90 pod odmocnítko. Když ale spočítáš levou stranu zvlášť, tj. 90 + 5 dostaneš 95. A když odmocníš číslo 9025 na pravé straně, dostaneš taky 95. Je to ale souhra náhod, zkus si místo 90 dát třeba 20 a už to nevyjde.
- a) je dobře a jestli Ti to nevyšlo, tak proto, žes nedodržel pořadí početních operací. Násobení má přednost. A v tom b) je tisková chyba, díky které tam jsou tři číselné výrazy, co se nerovnají. Kdyby ale místo prvního rovnítka bylo mínus, dostaneme něco, co platí. A jestli ses koukal/a na výsledky dozadu učebnice, tak tam právě píšou, že rovnost platí.
- Zde je trochu chyták v a). Když vypočítáš pravou stranu, vyjde 5555, takže kdo se nepodívá pozorně, napíše, že se to rovná. Kdepak, na levé straně je 555, to je jiné číslo. V b) rovnost platí.
Oprav si případné chyby. Dnes pokračujeme v tématu, do pravidel napiš: Lineární rovnice (ano, je to stejné téma jako má celá velká kapitola). Otevři učebnici A na str. 89 a přepiš trošku upravenou větu z modrého rámečku: na novém řádku šipku a za ní: –> rovnost 2 výrazů, z nichž alespoň 1 je výraz s proměnnou.
na novém řádku opět šipka a za ní: –> neznámá není „na druhou“ (to by byla kvadratická rovnice)
na novém řádku opět šipka a za ní: –> rovnice se dá převést na tvar ax = b
Poslední, co máš dnes napsat, je:
Vlastnosti rovnosti:
- reflexivnost a=a (každý výraz se rovná sám sobě)
- symetričnost a=b pak b=a (můžu vyměnit strany)
- tranzitivnost a=b a b=c, => a=c (tj. jestli se rovnají dvě vyjádření a druhé z nich se rovná něčemu dalšímu, rovná se i začátek a konec)
Dnes vše, počítat budeme zítra. Vyfoť pravidla s dnešním zápisem a školní sešit s opravou čtvrtletky a se včerejším úkolem + kontrolou a pošli mi na mail. Potřebuji zjistit, zda pravidelně sleduješ mé hodiny.
Pro ty, kdo např. byli nemocní nebo z jiného důvodu se neozvali ve čtvrtek 26.3. – pošli nyní bez ohledu na to, co je za datum. Já tímto ověřuji, kdo, kdy, jak (a zda vůbec) pracuje.
Dnes vše.