středa 18.3.
3
Zdravím Tě!
Děkuji za několik hotových včerejších laboratorních prací, supr. Připomínám, že čas je do příštího úterý. A po dnešní poradě – jak už jsem psala – hodnocení bude pouze slovní. Respektuji domluvu všech učitelů, cílem je umožnit se Ti rozvíjet v rámci možnosti i dál a o známky teď moc nejde.
Dnešní hodinu fyziky si pokračuj ve včerejší laborce, pokud ji ještě nemáš odeslanou. Pokud patříš mezi ty, kteří se nechystají k přijímacím zkouškám, další informace jen projdi a netrap se tím, že je to těžké. Budoucí maturanti se taky netrapte tím, že je to těžké, ale zkuste se tím prokousat, i když to ve čtvrtletní práci z M nebude:
V dnešní hodině matematiky jsem zazdila, že máš slíbenou kontrolu výsledku z pondělí. Omlouvám se, tady jsou:
Str.151/oranžová trojka/ B Úkol 2. Je to skoro dobře – až na f), ze samotných výsledku ale asi nic nemáš. Postup:
a) 15x je 1,5 krát víc, než původních 10x, proto i čitatel násobíš 1,5 – vyjde 4,5
b) nový jmenovatel je vzorec, tj. původní se násobil y + 4. Tím stejným vynásob původní čitatel, tj. (y-3)*(y+4), po úpravě vyjde to stejné, jako vzadu
c) nový čitatel je vynásobený -1, taktéž udělej u jmenov—atele, pořadí členů možno prohodit
d) stejný princip jako v b), jmenovatel násobíš (m+n), takže dostaneš vlastně tuto závorku na druhou – vzoreček
e) nový jmenovatel rozlož na součin a zjistíš, že je to p*(p+1), proto čitatel násob p, máš p2
f) tam je chyba ve výsledku. Nový jmenovatel je vzorec (r-3)2, takže čitatel násob touto závorkou, tj. (r-2)*(r-3). Po úpravě vyjde r2-5r+6.
Př. 107/3 – výsledky vzadu Str.151/oranžová trojka/ B Úkol 3 – jsou OK, postup:
a) zkrať 2p, b) vytkni 3, tu zkrať, c) vytkni 4, zkrať y2-1
d) nahoře vzoreček, dole vytkni 2, závorky jsou stejné. Tj nahoře zkrátiš jen jednu (druhá zůstane – je to závorka na druhou, tj. stejně, jako by to byla závorka krát ta stejná závorka)
e) dole vytkni 2 a ještě rozlož podle 3. vzorce, dvojky a x+5 se zkrátí.
f) je mimo Tvé možnosti, neřeš. Pro Ty, co to chtěj vědět – postup je takový, že se aplikuje tzv. postupné vytýkání. Tj. z prvních dvou členů vytkneš u, z dalších -1. dole podobně, z prvních dvou členů v, z dalších opět -1. A pak se to poskládá tak, že se jakoby vytkne celá závorka 4u + 3v a v další závorce je to, co zbyde. Pak se zkrátí celá závorka. Pro kontrolu můžeš roznásobit závorky – každý z každým. Ale opravdu to radši hoď za hlavu, na SŠ Tě to naučí, zatím to je rozšiřující učivo.
Dnes vše.