úterý 17.3.
2
Zdravím Tě!
Minulou hodinu jsi měl/a spočítat tři příklady. Tady jsou výsledky:
- největší zádrhel bylo určení času – 54s. Pak už jen vydělit a výsledek je cca 7,4 m/s (PS. malou jedničku za odhalení chyby má ten, kdo se ozval pvní, odepsala jsem mu 🙂 )
- zde bylo potřeba převést hmotnost na kilogramy a pak vynásobit deseti, protože F=m*g. Výsledky: moucha 0,00008N, myš 0,15N, králík 230N, medvěd 1800N a slon 42 000N.
- dosazením do uvedeného vzorce vyjde 2N.
Dnes je v plánu: Laboratorní úloha č. 4 – domácí
Jak bylo avizováno, tato závěrečná laborka shrnuje to, co ses naučil/a ve fyzice v minulých letech, konkrétně zda ses naučil/a zpracovávat měření. Takže naštěstí vyšlo, že všechny předchozí jsme stihli před vypuknutím tohoto výjimečného stavu.
Na list A4 napiš – ručně! – vlevo – Laboratorní úloha č. 4 – domácí, pod to jméno a příjmení. Vpravo datum, třída.
Téma: Z čeho to je?
Pomůcky, Postup, Zpracování, Závěr – to už je tentokrát na Tobě.
Kdybys byl/a ve třídě, dostal/a bys ode mne malý kvádr z neznámého materiálu (každý z vás jiný, říkejme tomu měřené těleso), tabulky, ve kterých je hustota a další pomůcky k měření – různé, co bys potřeboval/a. Tato laborka je na určení hustoty v rámci opakování měření fyzikálních veličin. Tím, že pracuješ doma, trochu to přizpůsobíme. Potřebuji, abys pouze sestavil/a návod – bez měření. Jasně, že je to kratší proces, než ve třídě, ale to nevadí. I tak se někteří z vás těžko smiřují s tím, že mají „doma“ dělat něco „do školy“. Přitom si vem, že na to, že ve škole prosedíš třeba i 6×45 minut za den jsi zvyklý. Takže hlavu vzhůru!
Jak na to? Na určení hustoty potřebuješ znát konkrétní hodnoty dvou fyzikálních veličin. Opakovali jsme mockrát, které to jsou i jak se hustota spočítá. Na Tobě je, abys vymyslel/a a popsal/a, jak to konkrétně udělat. Ještě napovím – u objemu se nemusíš držet toho, že změříš tři rozměry (je to kvádr), i když je to asi nejběžnější postup, klidně použij fintu, co objevil Archimédes. Máš v tom volnost! Jen do pomůcek napiš vše, co je k měření potřeba.
Těším se na Tvůj nápad. Hodnotit budu to, jestli by podle Tvého postupu zvládl tuto laborku udělat i ten, kdo fyziku už pár let neměl. A jestli jsi k tomu napsal všechny pomůcky.
Zpracování – nech volné místo, Závěr – napiš 2 smysluplné věty o tom, jak se Ti dařilo to vymyslet a čím tato práce byla přínosná. A když se Ti to nepodaří a odevzdáš skoro prázdný papír – i snaha se počítá! Váha známky bude samozřejmě malá, když můžete libovolně spolupracovat, o známky už tady moc nejde. Cílem je Ti umožnit se to naučit – protože nikdo neví, kdy se vrátíš do lavice. A jak dlouho v ní ještě budeš moct sedět, než nastoupíš na jinou školu. A jak k tomuto „výpadku“ přistoupí učitelé na ní. Proto mi ze všech žáků v této chvíli nejvíc záleží na Tobě, milý deváťáku. Neboj se ozvat mailem s dotazy, v rámci možností Ti chci pomoct, pokud to půjde!
Termín odevzdání – do příštího úterý 9h.
Občas se už ozýváte, že chcete zpět do školy. Já taky, věřte tomu. Bohužel to teď nejde. Během dne pověsím na stránky i „přípravu na PZk“. Za fyziku dneska vše.