Fyzika pro dny 20.-24.4
Zdravím Tě!
Dnes to bude akční. Zkusíme totiž sestavit elektrické obvody. No, to se lehce řekne, ale počítám s tím, že většina z vás doma žádnou elektrostavebnici nemá. Přesto jsem vymyslela, jak se můžeš naučit: sestavit elektrický obvod podle schématu.
Budeš k tomu potřebovat vyrobit „součástky“. Jak na to? Místo vodičů můžou být jakékoliv tkaničky, šňůrky, kousky špagátu a tak. Další součástky vyrob tak, že na čtvrtku nebo kus papíru nakresli jejich značku (tj. kolečko s křížkem vevnitř jako žárovku – budeš potřebovat dvě, spínač, zdroj napětí – baterku) a vystřihni jako obdélník, na kterém je schematická značka a z ní „trčí ven“ čárky, tj. jako konce vodičů (tímto máš i vzpomínku na výtvarnou či pracovní výchovu, pokud je Ti líto, žes o ni s uzavřením školy přišel/přišla 😉 )
Pokračujeme. Pusť si prezentaci: http://dumy.cz/material/29435-sestaveni-jednoduchych-elektrickych-obvodu.
Jestli to tam nemůžeš najít, tak otevři odkaz přímo na tuto prezentaci zde: https://view.officeapps.live.com/op/view.aspx?src=http://dumy.cz/nahled/29409
Podle této prezentace sestav ze svých pomůcek postupně dva elektrické obvody (ten třetí úkol, tj. rozlišení vodičů a izolantů udělat v těchto domácích podmínkách nepůjde, tak to neřeš). Všimni si, že je to vlastně skoro totéž, jak máš v sešitě, jen místo žárovky je vypínač a obráceně. Fantazii se meze nekladou! Buď pomůcky jen polož na stůl nebo provázky přicvakni k obdélníčkům z papíru, aby to drželo pohromadě nebo vymysli i další způsob, jak to sestavit. Jde mi o to, abys vyzkoušel/a, že s reálným obvodem můžeš i různě pohybovat a způsob zapojení se nezmění. Zkus to! Ale toto koneckonců víš, protože když používáš např. fén, tak s ním můžeš různě pohybovat a on stále funguje.
Až se Ti to povede, vyfoť (můžeš-li) své výtvory a pošli mi je. Pro ty, kteří nemůžou fotit – nevadí, nakresli náčrtek a popiš, jak sis poradil/a a co jsi použil/a na výrobu.
Jaké úkoly tedy poslat do pátku?
- 2x foto nebo náčrtek s popisem výroby zapojení těch dvou obvodů
- 2x odpověď na otázky z prezentace – co se stane, když v každém schématu povolíš žárovku č. 1? A na to zkus přijít! Nápověda: Představ si, že žárovky jsou vodovodní kohoutky. Když žárovka svítí, jsou otevřené a voda ve vodovodním potrubí protéká od jednoho pólu baterie k druhému. Jak se dostane skrz baterku? – Baterku si představ jako čerpadlo. No a já se ptám na to, co se stane, když jeden z kohoutku zavřeš? Jsou tam dvě možnosti – zapojení sériově a pak paralelně. Promysli každou možnost zvlášť a napiš mi odpověď.
Pro tento týden vše.