pátek 3.4.
15
Zdravím Tě!
Je pátek – dáme finanční matematiku, otoč pravidlový sešit zezadu, jako před týdnem. A nelekej se množství textu, dnes jsem popsala všechno sem, nic dalšího nebude potřeba studovat.
Jestli jsi minule přečetl/a příklady v učebnici až do konce a rozuměl/a jim, supr. Jestli jsi to vzdal/a po dvou řádcích, nevadí. Cílem této kapitoly je zjednodušit toto téma tak, abyste ho pobrali všichni a vyhnuli se do budoucna zadlužení. Toto je totiž docela vážný problém naši společnosti a nerada bych, aby se za pár let týkal i Tebe.
Ukážu Ti názorný příklad, jehož jsi součásti: Poté, co nám vláda změnila vyučování a zavřela školy, jsem za každou hodinu pověsila na stránky školy nějaké materiály. Mým cílem je sestavit smysluplné „hodiny“, které by se daly přelouskat a posunuly Tě dál. V devítce je to problém, máme těžká témata, ale to teď řešit nechci. Kromě vás učím i další tři třídy, což znamená, že některé „hodiny“ jsem měla hotové až odpoledne. Mrzelo mě, že někteří z vás ve všech třídách čekáte, než se dostanu zrovna k té vaší. Do toho kontrola mailů, odpovědi na dotazy a tak. Dlouhodobý stres, že nestíhám. Co s tím?
Přišla jsem na to. A stačilo jen jeden den nachystat hodiny za dva vyučovací dny, tj. „dostat náskok“. Možná jsi to zaregistroval/a, že už pár dnů je zadání vašich (a nejen vašich 🙂 ) hodin zveřejněno už ráno.
Proč to píšu? Protože ÚPLNĚ STEJNĚ funguje např. Platba dovolené – dnešní téma:
Přestav si dvě rodiny: Dovolenkáři a Spořilové. Kamarádi spolu a rádi spolu tráví čas.
Dovolenkáři našli lákavou nabídku – luxusní letní dovča za řekněme 50 tisíc Kč. Chtějí jet, vezmou si „výhodnou“ půjčku a zvou i Spořilovy.
Spořilovi namítnou – letos nejedeme, nechcem se zbytečně zadlužit, pojedeme s vámi za rok, užijte si to! Jo, Dovolenkáři si to užili. Co dál?
Celý rok Dovolenkáři splácejí půjčku. Myslí si, že byla „výhodná“, protože první dva měsíce splácet nemuseli! Takže splácejí až těch dalších deset měsíců, pokaždé 5 000,- Kč. Nakonec zaplatí i něco navíc na úrocích. Spořilovi stejnou sumu spoří, aby mohli taky jet.
Příští léto jedou obě rodiny spolu. S tím, že Dovolenkáři si vezmou novou půjčku a Spořilovi zaplatí z ušetřených peněz. To, co Dovolenkáři dali bance navíc si Spořilovi ušetřili pro sebe a mají nějaké kapesné k dobru.
Další rok obě rodiny odkládají část peněz – Dovolenkáři splácejí půjčku, Spořilovi šetří.
Za rok jedou spolu na dovču.
A tak pořád dokola.
Chápeš to? Spořilům stačilo jen jednou na začátku – ten rok vynechat letní dovču a další roky už mají to stejně jako Dovolenkáři. Plus kapesné navíc, místo toho, aby platili bance úroky. Opakuji: stačilo jen jednou na začátku vynechat dovču. Pak už je jedno, kolikrát pojedou! Dobrý ne?
Stejně tak s mými přípravami. Stačil jen jeden den, kdy jsem na tom seděla až do noci, a pak už to je zase stejné, jako předtím. Jenomže beze stresu, že na mne někdo čeká a já nestíhám.
Tak na to mysli, až si budeš v budoucnu chtít vzít půjčku na dovolenou.
Ještě vsuvka – v reálu se uspořené peníze často použijí na něco jiného, ale to už je o tom, jak si své výdaje naplánuješ. Příště si povíme ještě něco o půjčkách, zamysli se nad tím, na co si lidi půjčují a proč. A jestli je to rozumné a kdy je to nutné.
Do pravidel si napiš zamyšlení nad dnešním příkladem – stačí dvě věty o tom, co z něho plyne.
Dnes vše.
PS. Pro ty, co nestihli včerejší Školu doma je odkaz zde.
https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10000000405-skola-doma/220562220610006
P. učitel vám tam ukázal krásný logický postup na měřítko mapy. Může to být jednodušší a praktičtější než trojčlenka, ale ta to stejně vždy jistí :-). Hezký víkend!