Zámořské objevy – do 17. 4.
Ahoj sedmáci,
díky za husitské noviny. Přistoupili jste k nim zodpovědně a kreativně. Na výsledcích to bylo poznat. Děkuju:)
Celý rok jsme se zatím bavili o středověku. Přišel čas ho opustit a začít s následujícím obdobím – novověkem. Letos ho jenom „nakousneme“, pokračovat v něm budeme příští rok. Jako začátek novověku bývá obvykle označován rok 1492, kdy Kolumbus objevil Ameriku. Novověk, ale nepřišel ze dne na den, a lidé, kteří tehdy žili si nejspíš žádné změny vůbec nevšimli.
My historikové ale spojujeme začátek novověku se čtyřmi zásadními procesy:
- technický pokrok
- zámořské objevné plavby
- kulturní styl renesance
- náboženská reformace
Nejzajímavější, a pro vás v domácích podmínkách nejlépe zpracovatelné, bude téma zámořských objevných plaveb. Co po tobě budu chtít?
Podobně jako u husitství se nejprve budeš muset zorientovat v tématu:
– Vše podstatné ve velmi stručné formě najdeš v tomto krátkém videu: https://www.youtube.com/watch?v=aBz0_3TgI74&t=133s Jeho jedinou nevýhodou je, že je ve slovenštině, ale věřím, že to dáš:)
- pokud máš chuť se podívat na delší film, dobrý je třeba tento: https://www.youtube.com/watch?v=_gDG1geI8Ro&t=400s
- v učebnici zámořské objevy najdeš na stranách 88 – 92
- můžeš samozřejmě využít libovolné další internetové či knižní zdroje informací
Potom si vyber jednu z následujících dvou možností, jak téma zámořských objevů zpracovat a poslat mi ho:
a) Deník:
Představ si, že jsi někdo, kdo toto období osobně prožil. Můžeš se proměnit třeba na Vasco de Gamu, Fernanda Magalhaese, Kryštofa Kolumba, Hernana Cortése nebo kteréhokoliv jiného objevitele či dobyvatele. Nebo se můžeš stát obyčejným členem posádky. Nebo se zkus vžít do role indiána, kterému běloši ničí jeho svět. Nebo se můžeš pokusit vžít do role černého otroka uloveného v Africe, dovezeného do Ameriky, kde musí těžce pracovat. Klidně můžeš být i bramborou dovezenou do Evropy…:) Očima postavy, kterou jsi si zvolil, zkus napsat deník, ve kterém popíšeš své zážitky (piš formou deníku – takže třeba nějak takto: Dne 2. dubna 2020 venku krásně svítí slunce. Rozhodl jsem se, že sedmákům zadám projekt z dějepisu. Dne 3. dubna: Od sezení u počítače už mě hrozně bolí záda, už aby ta karanténa skončila. Přemýšlím, jak se asi sedmákům ten projekt povede? Půjdu řezat dřevo. Dne 4. dubna: na mailu mi přistál první projekt ze sedmičky. Snad mi při jeho čtení moje děti nebudou skákat po hlavě). V deníku se mohou objevit konkrétní historické události, ale hlavně běžné starosti, se kterými se lidé tehdy museli vypořádávat. Bude stačit, když napíšeš 2 strany A5 rukou.
b) Komiks:
Vyber si jednu z objevných nebo dobyvačných cest (de Gama, Vespucci, Kolumbus, Cortes, Magalhaes, Diaz…) a zpracuj ji formou komiksového příběhu. Vezmi papír A4 a rozděl ho na minimálně 6 komiksových polí. Vezmi obyčejnou tužku nebo i něco barevného a nakresli komiks. Postavy mohou mít klasické komiksové bubliny, nebo můžeš pod komiksová pole umístit textová pole, kde bude příběh krásně převyprávěný. Nebo můžeš kombinovat bubliny i textová pole. Nebo, jsi – li výborný kreslíř, se můžeš bez textu úplně obejít. Svému komiksu dej nějaký pěkný název. Snaž se, aby vznikla práce pěkná graficky i literárně.
U varianty a) i b): Do své práce se snaž zahrnout co nejvíce poznatků o zámořských objevech. Ve tvé práci se nějakým způsobem mohou objevit třeba tato témata: potíže s navigací, špatný vítr, bouře, kreslení map, setkání s neznámými lidmi a podivnými kulturami, zvláštní živočichové, nové rostliny, nejistota, strach, hlad, kurděje, nemoci…
Až budeš mít hotovo, pošli mi práci tak, jako obvykle na mail. Zkus to, prosím, zvládnout do 17. dubna
Přeju šťastnou plavbu:)
Radek Jindra