pondělí 23.3.
4
Zdravím Tě!
Krásné laboratorní úlohy jste mi poslali. Zajímavé je, že nejvíc, tj. 15 prací, mělo jeden z pokusů rozpouštění ledu (1 práce byla dokonce i „vylepšená“). Pouze některým z vás to vyšlo tak, jak jsem očekávala, tj. že po rozpuštění se hladina nezvedne. To si zkuste zapamatovat, až si v létě koupíte limonádu s ledem – pokud Vám prodavač dá „pod míru“ s tím, že se to po rozpuštění dorovná, braňte se! Vlastně správně by v tomto případě měl nejdřív nalít limču přesně, a když tam přidá led, tak se hladina zvedne. No, ale mezi námi, výroba ledu není zadarmo, i když je to „jen trochu vody“ Nejvíc stojí elektrická energie, kterou spotřebuje mrazák na jeho výrobu.
Další příčku měly barevné kapesníky. To zaujalo 9 z vás. Některým se krásně vytvořila duha, některým se jen rozpily a u někoho se dokonce rozložily barvy, takže z tmavých puntíku se najednou objevila např. i červená barva, která tam předtím vůbec nebyla. To je dáno tím, z čeho jsou „namíchané“ jednotlivé barvy fixů (vzpomeň si na výtvarnou výchovu, jak jste míchali různé barvy z jiných)
6x přišla odpověď na objem plic, jednou dokonce doplněná informací, jak dlouho dotyčná autorka vydržela pod vodou se zadrženým dechem.
A jsem ráda, že alespoň 2 z vás vyzkoušeli přelévání vzduchu pod vodou!
Díky za vaše práce a jsem ráda, že vás to bavilo!
————————————————————————————————————————-
Teď se věnujme dnešní hodině:
Téma: Atmosférický tlak a jeho měření (81)
Přečti si kapitolu v učebnici a vyzkoušej pokus s tou naplněnou skleničkou a papírem. Ve třídě obvykle ukazuji jeho jinou verzi, kterou si můžeš lehce vyzkoušet. Nejlépe se na ni hodí prázdná lahvička např. od nějakých léků (- kapek), ale třeba najdeš i jinou, kde to bude fungovat. Je-li dostatečně malá a naplníš ji až po okraj, ani nemusíš přikládat papír. Přikryj hrdlo ukazováčkem, otoč dnem vzhůru a prst pomalu odsuň pryč ve vodorovném směru. Voda nevyteče. Chce to cvik, tak to párkrát zkus. Někdy se nám tento jev nehodí, např. když chceme, aby ze sklenice něco vyteklo a ono se to „zasekne“. Tehdy pomůže skleničku naklonit – to můžeš vyzkoušet i v tomto pokuse.
Na příští hodinu připravím zápis do sešitu, dnes je to vše.